Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 31-Dec-2010 02:17 Email | Share | Bookmark
Merasa jugakk akhirnya....

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam & selamat pagi semua.....

Hari ni mesti ramai yg sedang santai2 kat rumah kan... yelahh.. kan hari ni cuti sempena kemenangan pasukan bola sepak negara dlm AFF Suzuki Cup 2010.. tahniah pada pasukan Malaysia menang dengan aggregat 4 ~ 2 melawan Indonesia..!! Tahniah sekali lagi.. & terima kasih PM kerana mengumumankan cuti sehari hari ni...

Oklah.. takmo celoteh panjang2... hari ni sesaja masukkan gambar kenangan aku & adik2 masa pergi ke Kuantan waktu kami balik kampong tempohari. Kejadian ni semasa aku 'follow' adik bongsuku Dee pegi 'hantar minyak' ke Pelabuhan Kuantan. Ada ke patutttt........ adik pergi kerja pun kakak sibuk nak ikut... ... Tapi nak buat macamana kan? Kakaknya ni dah lama sangat mengidam nak merasa naik lori tanker tu....dengar erti kata lain... nak merasa naik lori pegi jauh sikit.. heheh... kalau setakat naik lori aje.. dah pernah merasa.. tapi naik lori untuk perjalanan jauh belum pernah lagi... Hubby & Haziq dah pernah ikut.. lagi jauh sampai ke Pasir Gudang, Johor Ibu pun takmo ketinggalan.. bila ada peluang masa kami cuti panjang balik kampong tempohari.. aku pun kecek2 ler ngan hubby soh bagi chan kat aku pulak naik lori... alaaa.. bukan jauh benor.... ke Kuantan aje... sekerat hari aje... lagipun.. Alin bukannya tak biasa dok dengan ayahnya... hehe.. Tapi tulah... sekarang ni.. dah simpan cita2 nak ikut ke Johor pulak kalau ada peluang lagi.. hehehehe... org bagi betis nak peha... bukan apa.. rindu benar rasanya nak tengok semula tempat kerja ku yang mula2 lepas abis belajar dulu.... dah hampir 20 tahun tinggalkan Pasir Gudang... mau tak rindu?? Ohya.. selain aku.. Abby pun ikut sama meneman aku.. kalau aku sorang.. seganlah jugak.. sebab nanti masa Dee nak turunkan minyak.. orang lain tak boleh masuk dalam kilang... jadi kami yg penyibuk ni kena tunggu kat luar kilanglah.. hehe.. so.. bila Abby ikut.. adalah kawan aku...

Oklah.. layan gambar2 kenangan aku sepanjang perjalanan kami ke Kuantan...
Subuh2 hari kami dah keluar rumah.. ayam pun belum berkokok lagi time tu.. tapi gambar2 ni semua ambil bila hari dah cerahla.. masa ni dah nak sampai dah pun.. Kalau ikutkan.. lori kami keluar agak lambat sikit dari biasa... tapi bila sampai kat sini (dlm gambar tu) nampak 2 buah lagi lori kawan2 adik aku.. mungkin dorang baru lepas berhenti bersarapan agaknya.. yang sebuah lori lagi takde dlm gambar sebab dah kena potong dengan lori kitorang.. manakala yg dalam gambar tu lori kawannya yg sorang lagi.. so.. 3 buah lori berkonvoi masa ni..


Kitorang belum berhenti sarapan kat mana2.. Dee berhenti makan kat gerai yg berhadapan dengan pantai.. gerainya biasa2 aje.. kiri kanan ada banyak semak.. mula aku tengok ni kedai makan ke apa.. hehehe... Tapi bila masuk situ.. tengok ramai jugak orang yg bersarapan... aku & Dee makan nasi dagang, Abby pulak makan nasi lemak.. nasi dagang dia memang sedapp.. Gambar tak ambik sebab segan ada ramai org dalam kedai.. hehe..


Masa lori beratur tunggu giliran masuk kilang.. sempat lagi kami berposing.. Gambar tu sepatutnya kena bagi nampak tangki minyak sikit.. tapi disebabkan kat jalan tu ada byk kereta & motor lalu lalang.. tak bolehlah jurufoto nak dok kat tengah2 jalan.. kena dok kat tepi jalan jugak.. tu yg tangki tak nampak.. hehe..


Masa ni kami dah turun dari lori.. kami duduk kat depan kilang tunggu Dee selesaikan tugasannya. Kami lepak bawah pangkin yg ada kat situ.. ada pokok2 kat situ.. masa tu hujan rintik2.. kalau hujan lebat mesti basah jugak kitorang walaupun dah stanby dengan payung...


Ada banyak lori yang masuk & keluar dari kilang ni... serba sikit.. dapat jugak tengok dari jauh macamana kerja adik bongsu aku selama ni... Dee kata.. kilang kat kuantan ni.. flatform untuk turunkan minyak dari lori tu ada banyak.. tak silap pandangan aku tengok dari jauh tu.. ada 8 kot.. so takdelah tunggu lama sangat walaupun ada byk lori yg masuk.. tapi kalau kat tempat lain.. terutama kilang yg selalu dia hantar kat Johor tu.. sampai 4 ~ 5 jam menunggu giliran.. lagi2 kalau lori sampai lewat.. lagi lamalah menunggu giliran.. masa kami sampai sini lebih kurang pukul 8.30 pagi.. masa tu.. depan kami sudah ada 4 buah lori menunggu masuk kilang.. lebih kurang dalam 2 jam lebih gitu menunggu.. maka siaplah semua urusan kerja adik aku tu.. so.. masa untuk balik semulalah.. hehe..


Sempat juga ambik gambar kat sini sebagai kenangan.. inilah nama kilangnya... Dee pernah cerita pada aku... ada sorang staff kat sini yang selalu buka fotopages aku ni.... Dee selalu bagi tau yg sorang staff tu selalu tanya khabar aku.. harap2.. kalau kakak/adik tu terbaca entry yang ini.. bolehlah tinggalkan komen yer.. Maaf ye sebab ambil gambar kat sini.. harap2.. tak salah akak update gambar2 kenangan ini ke FP akak yer.. Masa ni... tanya jugak kat Dee kakak yg selalu tanya pasal kaklong tu ada ke? Dee cakap ada.. tapi dia nampak macam tengah sibuk je.. so dia tak bagitau la yang kaklongnya ini ikut sama masa tu...


On the way balik... Dee dah tukar uniform... hehe.. topi keselamatan pun dah tak pakai.. peehhh.. pakai pun masa dekat2 nak masuk kilang aje.. heheh.. kenalah ikut prosedur nak masuk kilang.. Dah keluar kilang.. semua bukak..


Tu dia.. on the way balik.. kami sempat singgah kedai makanan laut. Beli keropok, tenggiri jeruk & lain2 lagi. Tak sempat ambik gambar kat sini sebab ramai sangat orang masa tu.. Kebetulan ada satu bas rombongan yg sama2 berhenti.. so.. malas le nak sibuk2 ambik gambar. Lepas tu.. dah masuk jalan Kuantan ~ Segamat.. sempat lagi kami berhenti petik pucuk midin... geram betul tengok sepanjang jalan ada pokoknya... bila dah petik pucuk midin tu.. berhenti jugak kat satu gerai untuk beli keledek coz dlm kepala dah teringat2 kat bubur lambuk.. Selain keledek.. benda wajib beli mestilah jeruk!! Macam2 jeruk ada.. tengoklah dlm gambar tu... aku borong jeruk kelubi pastu beli sikit jeruk sengkuang, betik & mangga untuk makan2 dlm lori. Beli jugak keladi & pisang..


Inilah dia bubur lambuk hasil dari pucuk midin yg dipetik tadi...... puas makan berulang2.. memang feberet kami sekeluarga...


Oklah.. cukuplah dulu utk hari ni... entry gila2 dari aku.. hehehe... sesekali masuk 'alam lain' seronok jugak... dah selalu sangat dengan rutin yg sama pun bosan jugak kan..

Ok.. semoga berkesempatan lagi untuk aku update xtvt & pengalaman aku & keluarga di dada FP yang aku sayangi ini.. terima kasih kepada SEMUA pengunjung2 yang masih sudi bertandang ke sini...

Selamat tahun baru & jumpa lagi..


Untuk resepi2 terkini.. sila klik Dari Dapur MaDiHaA



Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS..
PLEASE COME AGAIN



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net